Uppbyggingarstefnan - Þema októbermánaðar

Ágætu foreldrar/forráðamenn

Í september var unnið með þema í tengslum við metnað og ábyrgð. Mismunandi er hvaða verkefni hafa verið unnin með nemendum, en eftirfarandi eru dæmi um verkefni sem þau hafa tekið sér fyrir hendur.

Nemendur hafa unnið með mitt og þitt hlutverk. Verkefnið felur í sér að ræða hvaða hlutverk hver og einn hefur t.d. í kennslustofunni. Það getur verið gagnlegt að ræða þessa hluti heima við og átta sig betur á hlutverkum/ábyrgð hvers og eins. Allir bekkir hafa gert bekkjarsáttmála, þar sem nemendur skrá niður sameiginleg atriði sem þau vilja hafa í heiðri í samskiptum og vinnu í skólanum. Það hefur verið unnið með skólareglurnar okkar ásamt því að skilgreina orðin ábyrgð og metnaður með Y og T spjöldum. Y og T spjöld eru notuð til að skapa sameiginlegan skilning á því hvað viðkomandi gildi snýst um, eða hvað ákveðið hlutverk felur í sér. Þessi vinna er unnin með samræðum í nemendahópi.

Ákveðið hefur verið að halda áfram að vinna með metnað og ábyrgð í októbermánuði þar sem mörg verkefni innan uppbyggingarstefnunnar tengjast metnaði og ábyrgð. Nóvember mánuður verður svo tekinn í það að vinna með þarfir.

Valdís Guðbransdóttir, verkefnisstjóri uppbyggingarstefnunnar í Dalvíkurskóla

„Wychowanie do odpowiedzialności”

(Uppeldi til ábyrgðar)

Temat przewodni w październiku

Szanowni rodzice/opiekunowie

Tematami przewodnimi, nad którymi pracowaliśmy we wrześniu były pojęcia: „ambicje/aspiracje” i „odpowiedzialność”. Uczniowie wykonywali różnorakie zadania, z których przykładami chcemy niniejszym zapoznać.

Uczniowie pracowali nad tematem : „Moja i Twoja rola”. Uczniowie zaznajamiali się i omawiali zagadnienie roli, jaką pełni każdy z nich np. w klasie.

Rozmowa w domu na wyżej wyminione tematy byłaby bardzo korzystna, pozwalając dzieciom lepiej i wnikliwiej zrozumieć poruszane zagadnienia, dotyczące roli i odpowiedzialności każdej osoby.

Wszystkie klasy ułożyły tzw. „Porozumienia klasowe”, w których uczniowie wspólnie sformułowali i zapisali zasady, których zobowiązują się przestrzegać zarówno w kontaktach między sobą jak i w czasie pracy w szkole.  Przygotowując te porozumienia omawiano regulamin szkolny oraz szczegółowo definiowano słowa „odpowiedzialność” oraz „ambicja/aspiracje” używając do tego celu tzw. tablic Y i T. Tablice Y i T są używane do stworzenia wspólnego zrozumienia znaczenia, jakie niesie ze sobą dane pojęcie, lub do wyszczególnienia tego, co niesie ze sobą i co oznacza konkretna rola. Praca ta miała miejsce w grupach w formie dyskusji.

Postanowiono kontynuować pracę z pojęciami „ambicje/aspiracje” i „odpowiedzialność” w miesiącu październiku, gdyż wiele zagadnień wchodzących w skład programu „Wychowanie do  odpowiedzialności” łączy się właśnie z pojęciami „ambicja/aspiracje” i „odpowiedzialność”.

W listopadzie będzie omawiany temat : „Potrzeby”.

Valdís Guðbrandsdóttir - ergoterapeuta,

kierująca projektem „Wychowanie do odpowiedzialności” w szkole w Dalviku

Restitution

October – theme

Dear parents/legal guardians

In September we worked with the theme ambition and responsibility. The theme was embarked upon in various ways but following are some examples of the assignments students were given.

Students have worked with my job/ your job.  It involves a reflection upon who is responsible for what, for instance inside the classroom. This is a discussion that could continue at home where children and adults can reflect on their various responsibilities. All classes have made their own agreement where students write down ideas or values they want to shine through in their work and communication with others. Our school rules have been in focus, as well as the words ambition and responsibility that have been defined using Y and T charts. Those charts are used to create a mutual understanding of the values and how they appear in our everyday life. This kind of work is the result of dialogues within various student groups.

We have decided that this theme will continue in the month of October since many of the ideas inside the Restitution touch upon these values.  In November we will be working with needs.

Valdís Guðbrandsdóttir, occupational therapist

Projuct manager of Restitution in Dalvíkurskóli